Open access e-knihy

Permanentní URI k tomuto záznamuhdl:1234/51

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
  • Náhled
    Záznam
    Sprievodca licenciami Creative Commons
    (2021-06) Austin, Ellen a kol.
    Táto príručka „Sprievodca [nielen] licenciami Creative Commons pre autorov monografií z oblasti humanitných a spoločenských vied“ je slovenský upravený preklad príručky: Austin, Ellen & Milloy, Caren & Stone, Graham & Baker, James & Eve, Martin & Priego, Ernesto. (2013). Guide to Creative Commons for humanities and social science monograph authors (https://www.researchgate.net/publication/ 266734689_Guide_to_Creative_Commons_for_humanities_and_social_science_monograph_authors), sprístupnenej pod licenciou Creative Commons Attribution 3.0 Unported License CC BY. Tento sprievodca skúma obavy, ktoré výskumníci, učené spoločnosti a vydavatelia verejne vyjadrili na hodine otázok v Dolnej snemovni a v Snemovni lordov, ako aj obavy, ktoré sformulovali vedci zapojení do projektu OAP-EN-UK [Open Access Publishing in European Networks]. Zároveň sme identifikovali najčastejšie otázky a pripravili odpovede, ktoré posudzovali odborníci vrátane expertov zo spoločnosti Creative Commons. Naším cieľom bolo vytvoriť príručku, ktorá by bola re-levantná a užitočná pre akade-mických pracovníkov, ktorí sa denne musia rozhodovať, ako a kde publikovať, preto jej editormi sú aktívni vedci a výskumníci.
  • Náhled
    Záznam
    Autorské právo na školách
    (Ústav informácií a prognóz školstva, 2012) Adamová, Zuzana; Škreko, Anton
    Kniha Autorské právo v školách je na Slovensku ojedinelý projekt zameraný na aplikáciu autorského práva konkrétnou profesijnou skupinou. Cieľovou skupinou sú primárne pedagógovia, obsiahnuté informácie je však možné aplikovať aj na vedeckovýskumných pracovníkov a iných tvorivých zamestnancov školy, ako aj v škole samotnej. Osobitne je však kniha zameraná aj na žiakov a študentov. Pokiaľ ide o žiakov stredných a základných škôl, nepredpokladáme, že vzhľadom na náročnosť autorskoprávnej problematiky, budú publikáciu priamo využívať. Obsah by im však mal byť sprostredkovaný práve prostredníctvom učiteľov, pedagógov a lektorov. Kniha je však využiteľná aj v rámci vysokoškolského vzdelávania, napríklad ako podporný materiál na študijné predmety ako metodológia vedeckej práce, základy práva (pre neprávnikov), audiovizuálna, fotografická, printová, reklamná, rozhlasová a iná tvorba (v rámci mediálnej komunikácie), žurnalistika, kreatívne podnikanie a mnohé ďalšie. Našim cieľom je, okrem iného, poskytnúť radu a návod na pochopenie toho, ako autorské právo vo všeobecnosti funguje a aké sú rozličné možnosti pri používaní chráneného obsahu. K tomu vyzýva aj UNESCO v súvislosti s otvorenými zdrojmi vzdelávania. Tejto téme sa tiež osobitne venujeme z dôvodu, že autorskoprávna ochrana a otvorený prístup k autorským dielam sa nemusia nevyhnutne vylučovať. Vzťahu otvorených zdrojov vzdelávania a autorskému právu nebola na našom území doposiaľ venovaná osobitná pozornosť, a preto aj z tohto dôvodu považujeme knihu za prelomovú. Všeobecne však považujeme za potrebné zvyšovanie povedomia o autorskom práve, ktoré slúži ako nástroj podpory a ochrany kreativity. I keď digitálne prostredie do veľkej miery mení postavenie, vnímanie a funkcie autorského práva, autorské právo naďalej plní významnú úlohu na ochranu tvorby. Tak ako považujeme za nevyhnutné viesť deti od útleho veku ku kreativite, tak je nemenej dôležité viesť ich od základných škôl aj k ochrane práv tretích osôb, autorských práv nevynímajúc. Je potrebné, aby pedagógovia osvojené vedomosti z autorského práva odovzdali svojim žiakom a študentom, avšak, aby aj dôsledne vyžadovali ich dodržiavanie.