Katedra mediamatiky a kultúrneho dedičstva
Stálý URI pro tuto komunituhdl:1234/1
Procházet
30 výsledky
Search Results
Záznam Digitálny repozitár ako terč kybernetického útoku(Ikaros, 2017) Formanek, Matúš; Zaborsky, MartinThis paper points out selected general security issues of digital repositories and some known means of cyber attacks initiated against them within the global network. In the theoretical introduction, the authors rely on expert studies and articles drawn to the established topic. By means of the case study method in particular academic environment and their own experience gained in dealing with security incident in the digital library environment running the Invenio system, authors describe the important aspects of a critical migration of the system from one server to another. In this process, it is necessary to ensure the transfer of digital library objects and metadata related to them. At the end, the paper provides professional public incentives and motives for creating disaster recovery plan, in case their digital library does not have any yet.Záznam Konkrétne prínosy inštitucionálneho repozitára vo vysokoškolskom akademickom prostredí(Ikaros, 2016) Formanek, MatúšIn this paper we summarize the results of the qualitative analysis carried out in 2015 in collaboration with twelve researchers from the University of Zilina, Slovakia. The primary part of the discussed research was focused on acquiring of the opinions about the specific usecases of the upcoming digital library, respectively institutional repository by the method of semistructured interviews with these participants. The results of this qualitative exploring show that there is a wide range of valuable electronic materials in this environment. Next, we point out the fact that the digital repository can be used in improving of mutual information exchange process and the processes of communication between scientists. Other advantages are: creating and sharing explicit knowledge base, the searching of heterogeneous information e-resources as well as providing efficient access to them. These and other mentioned examples can produce significant enhancement of the work of scientists, as well as ongoing educational processes. Although the research paper draws insights only from a particular university environment, it can suggest a picture of the current situation in the wider academic sphere.Záznam Univerzity ako (ne)učiace sa organizácie(KMKD FHV Uniza, 2018-12-05) Hvorecky, JozefZáznam Prezentačné video FHV(KMKD FHV Uniza, 2018-11) Antolova, SilviaZáznam Vizualizácia vedeckej komunikácie pomocou open source softvéru na analýzu grafov a sietí(KMKD FHV Uniza, 2018-10-10) Formanek, Matúš; Kajanova, MarcelaPríspevok sa venuje konkrétnym spôsobom a metódam, pomocou ktorých je možné vizuálnou formou zachytiť a analyzovať vzťahy medzi vzájomne pôsobiacimi entitami. V kontexte vedeckej komunikácie v novoveku sa týmito entitami stávajú vybraní predstavitelia európskej inteligencie. Vzťahy v pomyselných grafoch predstavuje korešpondencia v podobe orientovaných hrán. Použitý voľne dostupný softvér Gephi, ako open source nástroj, umožňuje nielen vizualizáciu tejto komplexnej siete, ale i jej následnú analýzu z viacerých možných uhlov pohľadu.Záznam Digitálne repozitáre(KMKD FHV Uniza, 2018-10-01) Formanek, MatúšZáznam Postavenie digitálnych repozitárov a politiky Open Access ako nevyhnutnej súčasti procesu etablovania digitálnych humanitných vied(KMKD FHV Uniza, 2018-09-24) Formanek, Matúš; Murgasova, Veronika; Majerova, JarmilaZáznam Výsledky výskumného projektu Výskum katalógov historických knižníc ako fenoménu kultúrneho dedičstva Slovenska a Slovákov(MKD Revue, 2017-01) Augustinova, EvaProjekt významným spôsobom zabezpečil zachovanie, interpretáciu a poukázanie na možnosti využívania písomného kultúrneho dedičstva zhromaždeného v pamäťových inštitúciách na Slovensku a vytvoril archív najdôležitejších informačných a dokumentových hodnôt k dejinám knižníc na Slovensku. Na základe pramenného výskumu sa podarilo zdokumentovať 4574 knižníc (resp. informácií o ich katalógoch), ktoré pôsobili na území Slovenska od začiatku 12. storočia do roku 1918, z toho 2376 s potvrdením existencie katalógu historickéj knižnice s uvedením popisu dokumentu – katalógu, miesto jeho súčasného uloženia, počtu evidovaných titulov, literatúre, ktorá sa doposiaľ venovala katalógom alebo knižnici, u ostatných (2198) s uvedením základných informácií o knižnici, možnej existencii katalógu a sekundárnymi informáciami, ktoré v rámci ďalších výskumov i interaktívnej spolupráce s odborníkmi i laikmi bude sprostredkované cez otvorenú informačnú databázu verejne dostupnú v internetovom priestoreZáznam RIZNEROV ODKAZ PRE SÚČASNÚ BIBLIOGRAFIU(MKD Revue, 2016-01) Augustinova, EvaK riznerovskej téme sa už od 40. rokov 20. storočia komplexne vyjadrovalo niekoľko významných literárnych vedcov, historikov, knihovedcov, ktorí z viacerých pohľadov zhodnotili jeho význam pre Slovensko a Slovákov. I parciálne témy ako napríklad bibliografická činnosť bola prezentovaná viackrát na stránkach odborných, vedeckých i populárno-náučných periodík. Oprávnene si môžeme položiť otázku, prečo sa opäť vyjadrujeme k tejto téme. Naša odpoveď je, lebo si vysoko vážime prácu našich predkoch a predchodcov v práci, lebo sú ľudia, ktorí aj po rokoch ovplyvňujú naše bytie, osudy i prácu, lebo si ctíme ľudí, ktorí prezentovali našu krajinu v domácom i zahraničnom prostredí, lebo si vážime ľudí, ktorí odborne a vedecky zhodnotili výsledky výskumnej práce a literárneho a kultúrno-spoločenského života slovenského národa a je nutné všetky tieto momenty pripomínať generáciám, aby vedeli na čo všetko môžu byť hrdí, na čo môžu nadviazať, ktorým smerom sa majú uberať a k akým príkladom vzhliadať.Záznam Najnovšie výskumy v akademickom priestore v oblasti knižnično-informačnej vedy a praxe(ITLib, 2017-02) Augustinova, Eva; Majerova, JarmilaPre knižnično-informačné štúdiá sa v akademickom priestore otvára niekoľko oblastí. Oblasť vedy a výskumu je na Fakulte humanitných vied Žilinskej univerzity v Žiline sústredená do niekoľkých priestorov. Prvým je priestor historický, keďže Katedra mediamatiky a kultúrneho dedičstva sa venuje aj historickým témam, resp. prezentá- cii kultúrneho dedičstva zasadenej do digitálneho či online prostredia. Druhým priestorom je kontext digitálnych humanitných vied, ktorý sa dotýka nových spôsobov, metód a postupov aplikovaných vo vedeckých, akademických a inštitucionálnych útvaroch s cieľom kolaboratívneho a medzisektorového výskumu, vzdelávania a publikovania, ktorý v plnej miere využíva moderné informačné a komunikačné technológie. Tretí priestor výskumu sa zameriava na študijný programu mediamatika a kultúrne dedičstvo a konkrétne na identifikovanie best practice v odbore knižnično-informačné štúdiá. Všetky tieto priestory sú úzko späté so vzdelávaním v odbore a každý vý- skumný priestor poskytuje materiál, ktorý je využiteľný pre praktické predstavenie nielen výskumných metód, ale aj pre konkrétne vzdelávanie v jednotlivých predmetoch programu.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »